torsdag den 4. juli 2013

Godt, at man ikke arbejder på Jensens Bøfhus

Havde en frokostdate på Jensens Bøfhus med yngstesønnen i går. 

Valget af restaurant var helt bevidst: Det er ikke gourmetmad, Jensen præsterer, men det plejer at være en okay kvalitet, og priserne er, så en jobsøgende som fruen kan være med.

Ved bordet ved siden af sad to tykke damer og havde begge bestilt en frokostbøf = 180 gram oksekød med tilbehør for 59 kroner.

Efter en stund tilkaldte den ene dame en servitrice.

"Den er sej," sagde damen forurettet og pegede på sin bøf.
"Det er jeg sørme ked af. Nu skal jeg bede kokken lave en ny til dig," svarede servitricen høfligt, hvorpå hun, henvendt til den anden dame, tilføjede: "Skal jeg sørge for, at din mad bliver holdt varm så længe?"

Pæn og tiltalende betjening.

Nogle minutter senere vendte den søde servitrice tilbage til de tykke damers bord med en nystegt frokostbøf og beklagede ulejligheden.

Men hvis hun dermed troede, hun havde lukket munden på damerne, tog hun imidlertid fejl.

"Den er også sej," lød det nemlig et øjeblik efter fra den samme dame og i samme forurettede tone som før.
"Det beklager jeg virkelig," svarede servitricen endnu en gang høfligt. "Hvis du er interesseret, vil jeg gerne bede kokken lave en kyllingebøf til dig i stedet."

Damen nikkede nådigt, og servitricen skyndte sig ud i køkkenet for at bede kokken tilberede hovedret nummer tre til samme gæst.

Mens damerne ventede på kyllingen fik de tiden til at gå med en længere samtale om, at de godt nok aldrig mere ville bestille oksebøf på Jensens Bøfhus.

Og her er det så, filmen knækker for mig: 

Hvis man på en restaurant bestiller 180 gram oksebøf med tilbehør til 59 kroner, kan man sgudda ikke forvente den højeste kvalitet. Ikke en gang i et supermarked kan man for 59 kroner købe et anstændigt stykke oksekød, kartofler og ingredienser til sovs, som man så tilmed selv skal hjem og tilberede.

Og for at sætte tingene endnu mere i relief vil jeg påpege, at en slap og fedtet Big Mac-menu med en ringere næringsværdi end et stykke bølgepap, som man selv henter ved disken og indtager i et miljø, der er lige så hyggeligt og intimt som i en banegårdshal, altså koster over 60.

Sikke en typisk dansk klage- og krævementalitet, de to sure damer udviste. De burde i min optik have stukket piben ind og affundet sig med bøffens kvalitet eller valgt noget andet fra menukortet.

Til gengæld var servitricen lidt af et studie i høflig tålmodighed. Tillykke til Jensen for at beskæftige folk som hende. Jeg håber, hun får en ordentlig løn.

5 kommentarer:

  1. Nej det er sjovt som folk ikke kan se, der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet - specielt når man går på restaurant. Jeg er personligt dybt imponeret over personalet på Jensens overhovedet gider at smile til frokostgæsterne, når man ved på hvor lidt de betaler for maden.

    SvarSlet
  2. P.S. Kan du ikke se at komme på Bloglovin så det er lettere at fælge med i når du skriver nyt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hey Ducky :-)

      Bloglovin - det er taget ad notam. For tiden skriver jeg dog næsten hver dag.

      Take care.

      Slet
  3. Hurra! Skøn fortolkning af den situation. Som tidligere Jensen-ansat gør det mig varm om hjertet at læse - for det var ikke sjældent jeg fik den slags gæster (typisk dem, der kommer for at klage med det ene formål at få en gratis ta-selv-softice).
    Men jeg kan til gengæld sige, at lønnen var ok, og arbejdet hos Jensens var et af de bedste fritidsjobs jeg har haft, så smil endelig lidt ekstra til personalet, hvis der bliver en næste gang :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal jeg gøre. Jensens er et super sted at tage hen, hvis man ikke lige orker at lave mad selv, eller hvis man har børn med.

      Og man får præcis den kvalitet, man betaler for.

      Har i øvrigt altid fået en glimrende betjening :-)

      Slet