søndag den 14. juli 2013

Bund eller bøsse

"Skål!" sagde jeg og hævede rødvinsglasset i en hilsen til det muntre selskab, der hjalp mig med at fejre min dimission som lærer for et par uger siden.

"Bund eller bøsse," svarede den ene af mine sønner kækt, givetvis for at være sjov og samtidig fortælle mig, at middagen i hans optik havde varet længe nok, og at det ville være passende, hvis jeg drak ud med det samme.

Hmm... 

Jeg ved godt, at jeg er oppe imod en skræmmende overmagt, hvis jeg tror, at jeg kan få nutidens unge til at holde op med at bruge ordene bøsse, lebbe eller homo som skældsord, for at latterliggøre andre eller blot som en joke, men jeg er altså NØDT til at opponere. Jeg bruger jo heller ikke ordet hetero i den slags situationer (selv om det måske kunne være meget sjovt).

"Bund eller LEBBE, mener du vist," gav jeg igen. "Og så vælger jeg for resten lebben, for man skal altid stå ved den person, man er."

Således havde jeg held til at spolere ungersvendens smukke bogstavrim og samtidig løfte en moralsk pegefinger.

I øvrigt er det en forfærdende tanke at bunde et dejligt glas rødvin. Den dreng har lidt at lære.

3 kommentarer:

  1. Hæ din søn tager helt fejl. Det er ifølge de gamle grækere bunden der er bøsse. I antikkens grækenland betragtede man kun den der, undskyld udtryklket, lagde røv til som bøsse. Så junior er helt forkert på den ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, ej jeg skal lave at stavetjekke, når jeg skriver på iPad.

      Slet
    2. Haha, fantastisk betragtning ;-) Den skal jeg videreformidle til ham.

      Slå- og stavefejl er ok. Fik selv lagt en opdatering på Facebook i går, som det ved nærmere eftersyn kræver en større tolkeeksamen at forstå, haha. Shit happens.

      Slet