tirsdag den 16. juli 2013

Nu skrev jeg godt nok i fredags ...

... at jeg ville lave sweet potato pie. Men jeg gjorde det ikke. 

Det er ikke altid, jeg er så aktiv og overskudsagtig, som jeg gerne vil give indtryk af. Navnlig ikke hvis der lige kommer en god bog eller en tv-serie på Netflix på tværs. Eller hvis sofaen eventuelt springer på ryggen af mig, mens den ternede uldplaid angriber mig frontalt.

Men i dag skulle det være, og ovnlågen er netop smækket i. Om cirka en time må vi se, hvad der så kommer ud.

Sweet potato pie er en yndet dessert i sydstaterne i USA. Jeg tænker, at sydstaterne har en forkærlighed for netop denne tærte, fordi sådan en er meeeeeget gammeldags. 

Det er indbyggerne også. Mange er meget religiøse og forholdsvis racistiske. Men man skal selvfølgelig huske på, at der jo kun er gået fem generationer, siden Lincoln afskaffede slaveriet dernede, og de sindige sydstatsboer skal jo lige have tid til at vænne sig lidt til tanken.

Og netop det med tiden er et andet særkende ved sweet potato pie: Det tager over to timer at lave sådan en lille fanden. Håber dælme, den bliver god.

Her er opskriften:

Tærtebund:

100 g koldt smør
150 g mel
1½ - 2 spsk sukker
1 knivspids salt
½ sammenpisket æg

Bland mel, sukker og salt sammen og smuldr det kolde smør i melblandingen. Tilsæt derpå ægget og ælt hurtigt det hele sammen.

Stil ikke dejen på køl, for det er ikke nødvendigt, men rul den ud og læg den i et smurt tærtefad med en diameter på 23 cm. Tryk den godt op langs kanten og skær overskydende dej væk. Prik dejen med en gaffel.

Bag så tærtebunden ved cirka 200 grader i cirka 15 minutter.

Fyld:

500 g sød kartoffel
60 g blødt smør
120 g sukker
1 1/4 dl mælk
2 æg
½ tsk stødt kanel
1 tsk vanilleessens

Kog kartoflen med skræl i cirka 50 minutter. Lad den køle lidt af. Pil skrællen af den, læg den i en røreskål og mos den med en gaffel. Rør smørret i med en håndmikser. Rør sukker i. Rør mælk i. Rør æg i. Rør kanel og vanilleessens i.

Hæld så dejen oven på den forbagte tærtebund og bag hele molevitten ved 175 grader i 55 - 60 minutter.

Jeg tænker, tærten smager godt med en klat flødeskum eller vanilleis til, men jeg kan ikke huske det, for jeg har ikke smagt sådan en motherfucker i 27 år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar