søndag den 6. januar 2019

Søndag

Nå, men så blev det søndag.

Ikke en af mine favoritdage. Jeg vil næsten hellere bytte søndag ud med en ekstra fredag. I hvert fald i et mindset-perspektiv.

For fredag er fuld af forventning (det er søndag også, men det er en anden slags forventning).

Søndag indsnævres min personlige frihed gradvist hen over dagen. 

Skab og køleskab skal fyldes op med forsyninger til den kommende uge, der skal bund i vasketøjet, huset skal justeres med støvsuger og andre rengøringsremedier, så det er til at holde ud at komme hjem til efter de lange arbejdsdage, jeg har.

I dag vil jeg tilmed supplere min interessante portefølje af praktiske søndagsgøremål med at vaske bil.

Og så er der lige de der skide skriftlige engelskopgaver, som jeg selvfølgelig ikke blev færdig med at rette i juleferien. Dem SKAL jeg altså have hapset en ordentlig luns af i dag.

Yeah. Sunday sucks. Sådan overordnet i hvert fald.

However.

Hvis jeg i al beskedenhed må have lov at fremhæve en enkelt ting hos mig selv, så er jeg pissegod til at spotte små positive elementer i mit liv og fastholde dem i mine tanker. 

Sætte fokus på det, der gør mig glad.

Jeg tror, det er en evne, jeg har udviklet i min barndom, hvor jeg boede sammen med en alkoholisk far, der nok forstod at gøre livet lidt kringlet for sine omgivelser fra tid til anden. Og en mor i offerrollen, som syntes, hun måtte blive hos ham af rædsel for, hvad andre ville tænke, hvis hun trak stikket på sit ægteskab. Upåagtet naturligvis, at det havde været 10.000 gange bedre for børnene.

Jep. 

Så jeg er vokset op i et hjem med en pæn andel af ... øh ... uhensigtsmæssig adfærd. Så har jeg da ikke sagt for meget.

Til gengæld blev jeg stærk. Lærte at tage vare på mig selv. Blandt andet ved at samle en fin buket af alle de små lyspunkter i min tilværelse og stille den et synligt sted i min bevidsthed. Så havde jeg den at holde mig til, når livet kradsede lidt. Ligesom når Hella Joof i bogen Papmaché-reglen siger, at vi skal drysse glimmer over de gode ting og sætte dem på kaminhylden.

Den egenskab blev i øvrigt nok forstærket i løbet af mit lange ægteskab med en person af det forkerte køn. Jeg skulle have haft en kvinde, men valgte en mand. Hvilket sjovt nok medførte, at jeg egentlig ikke var særlig lykkelig. 

Så igen fik de små gode ting lov til at fylde. I årevis.

Selv om der tydeligvis er tale om en form for overlevelsesstrategi, så er det en strategi, der har hjulpet mig til at bibringe mine omgivelser det indtryk, at jeg er en ligevægtig person med et godt humør. Og det er ikke det værste indtryk at beame ud i universet, tænker jeg.

Øverst i dagens indlæg skriver jeg, at jeg har en forholdsvis uinteressant dag i vente. Skal jeg imidlertid overføre min strategi på den tanke, ja, så er det en sandhed med modifikationer.

For eksempel kickstartede jeg min søndag med at glæde mig over, at min græsplæne til morgen var hvid af rimfrost. Jeg kan godt lide frost. Og den friskhed, som frosten giver. Og det lyse skær, der lægger sig overalt.

Jeg glæder mig også over, at Store Søn er hjemme på besøg. Han kom i torsdags og skal hjem til Lyngby i aften. Det er dejligt at se ham. Og at høre, at han trives.

Og så er der Dropsene. Jeg kan virkelig godt lide at skrive mine blogindlæg. Og at se, at de bliver læst. Så det prioriterer jeg i dag.

Desuden har jeg udskiftet mit profilbillede på Facebook. Fra det:



Til det:



Det bytte er jeg godt tilfreds med. Jeg ser ganske vist lidt ældre ud på det nye billede (sådan cirka 30 år), men til gengæld er det måske lidt mere autentisk 😉

Og når jeg nu ER i gang med Facebook, så håber jeg at komme til at chatte lidt mere med mit forhåbentlig kommende netværk af lebbeconnections, som jeg skrev om i går. De sidste par aftener har vi haft en lille gruppechat kørende, og det er virkelig skønt at føle en begyndende kontakt til andre lesbiske, for sådan en har jeg savnet inderligt.

Så yeah. Selv om dagen bliver præget af arbejde af forskellig karakter, så er den også fuld af små opture, som hermed har fået fortjent spalteplads 😄

God søndag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar