lørdag den 8. august 2020

Nedgraderet ferie

Well, well.

Så fik den ferie sgu ben at gå på. Når jeg skuer efter den, kan jeg ikke se andet end røv og skosåler 😭😭😭

Den måtte jo nedgraderes et enkelt nøk eller to. Ligesom så mange andres. For Fruen havde oprindeligt booket en uge i Montenegro sammen med kæresten og alle fire Rotter (læs: Fruens elskelige børn, red.) + en enkelt Svigerrotte.

Men så kom jo den der fucking, kinesiske lortevirus.

(Gad vide, om man godt må skrive det? "Fucking" og "kinesisk" i samme sætning. Nu har jeg jo nok krænket en femtedel af klodens befolkning 😂)

Og så måtte eksotiske, solbeskinnede Montenegro reduceres til hjemlige, vekslende skyoverdækkede og vindblæste Mommark på øen Als i Sønderjylland.

Det lyder umiddelbart som et dårligt bytte, og hvorvidt det vitterlig forholder sig sådan, finder vi selvfølgelig aldrig ud af. 

MEN.

Det var sgu rigtig hyggeligt. Trods nedgraderingen.

Der er således en del at køre ud at se i netop det område.

Vi lagde ud med Sønderborg Slot. Der for tiden huser blandt andet en ret stor udstilling om genforeningen. Og hvis vi havde nærstuderet alle genstande og læst alle tekster, er jeg ikke sikker på, vi var kommet hjem endnu. Der er faktisk en overvældende mængde info tilgængelig, og ikke alle i selskabet havde held til at holde fokus i lige høj grad. Men er man en sucker for lokalhistorien dernede, så er slottet klart et besøg værd. 

Dagen efter susede vi til Gråsten.

Vores charmerende rejseselskab omfattede nemlig en enkelt royalist, som frygtelig gerne ville marchere sammen med livgarden gennem hele byen til vagtskifte på slottet, hvor kongefamilien opholdt sig i netop de dage.

Så vi troppede pænt op ved Det Gule Palæ i den ene ende af byen, hvorfra de flotte soldatermænd med de tunge huer ville afgå i en snorlige række klokken præcis 11.43 ...

... for blot at kunne læse på et skilt, at DEN praksis var ophørt for i år og havde fundet sted for sidste gang DAGEN FØR.

Stakkels lille royalist 😭😭😭 Ingen tambourmajor til hende.

Vi gik alligevel op til slottet. Og SÅ vagtskiftet. For vagtskifte VAR der. Blot ikke gennem hele byen.

Jeg er ikke jordens største royalist. Hermed indrømmet (og nu mister jeg sikkert en masse læsere 😂) I hvert fald vil jeg gerne have, at de kongelige somme tider laver lidt for den massive overførselsindkomst, de får.

Antiroyalist kan man dog heller ikke kalde mig, for jeg synes da, det er ret charmerende, at vi bor i sådan et tudsegammelt kongerige.

Og jeg syntes også, det var ret sjovt at besøge dronningens nyåbnede køkkenhave i Gråsten. 

Kæft, den er stor 😮

Min første tanke var, at kongefamilien må være en familie med en usædvanlig god appetit, hvis de virkelig skulle kunne sætte alle de grøntsager til livs.

Fuck altså. 

Der var jo ALT. Mit drivhus kan i hvert fald godt pakke sammen i sammenligning med alle dronningens vækster.

Opholdt man sig tilfældigvis i omtalte køkkenhave forrige mandag, var man måske så heldig at overhøre en ordveksling mellem mig selv og kæresten:

"Skaaat? Jeg er altså ikke sikker på, man må trampe rundt i dronningens grøntsagsbede."

Jeg har nok lydt lettere bebrejdende. For jeg er ret autoritetstro og har det som oftest ikke godt med at bryde for mange regler.

"DET kunne jeg sørme heller aldrig finde på da," lød svaret med et oprigtigt uskyldigt blik i skattebassens mørkebrune øjne.

Jaså:

Her står damen således med måsen i vejret og mobilen fotoklar MIDT inde i majestætens squashbed.

Gotcha! 😂

Og det ER da også nogle store squash, hun har, den dronning.

Dagen efter napsede vi Dybbøl Mølle og oplevelsescenteret på Dybbøl Banke. 

En smuk dag:

Og en flot mølle.

På oplevelsescenteret lige ved siden af møllen kan man prøve ting. Englebassen støbte for eksempel sin egen geværkugle i tin. 

Og vi bagte pandekager:

Jaja, hyggeligt ser det ud, som jeg her står ved siden af Barn 1 og smiler pænt. 

Men det var det fandme ikke. 

Det var smertefuldt og tårepersende, var det 😭😭😭 

En ynk.

Faktisk er det længe siden, jeg sidst har klemt så meget vand ud af tårekanalerne. For det der brænderøg. Mens man står inde i sådan en fucking træhytte uden ordentlig udluftning. Damn!

Men i det mindste kunne man mærke, at man havde øjne. Jeg kan desuden fortælle, at man hurtigt blev færdig med at bage på sin åndssvage pandekage. Og sådan en smager da også okay, selv om den er halvrå. 

Nå, men hvis man bare undviger pandekagerne, er oplevelsescenteret på Dybbøl Banke OGSÅ et besøg værd.

Når vi ikke susede rundt i de gamle sønderjyske hertugdømmer og så på historiske udstillingsgenstande, spillede vi spil.

Hold nu kæft, hvor vi spillede.

Barn 1 er brætspilsentusiast. Og havde taget et pænt udvalg af sine spil med på ferie.

Og når vi ikke orkede flere brætspil, kunne vi altid lade batterierne op med et enkelt slag 500.

Her er det blandt andet Barn 1 selv, der har været i gang med spillekortene. Det er hende, der er "MIG". Og det gik øjensynligt ikke så godt 😂😂😂

Nu vil jeg snart ikke skrive mere. Det KAN være trættende at læse andres dødssyge rejseberetninger.

Blot vil jeg slutte af med at fortælle, om en smuk, smuk vandretur fra idylliske Mjels Vig på Nordals (kig selv på et kort) til Dyvig med det flotte badehotel.

Nu forholder det sig sådan, at jeg som barn tilbragte alle mine sommerferier hjemme hos min mormor, som boede i netop Mjels. Og jeg forgudede min mormor og ferierne hos hende. Så vandreturen fra Mjels til Dyvig er for mig nostalgi i meget høj potens, og det var vigtigt for mig at vise både mine børn og min kæreste det paradis, jeg færdedes i, da jeg var lille.

De blev ikke skuffede 💃💃💃

Det var ugens smukkeste dag, og naturen havde rigtig gjort stads af sig. Se nu bare her:

Hehe 🍺

Indtaget i en række af bløde, behagelige kurvestole på plænen foran Dyvig Badehotel.

Top nice! 👍🎆🎇

Nå, men nu har hverdagen banket på igen. Og jeg har været på job i en uge.

Det har heldigvis været en blid start, for disse første dage er forløbet helt uden elever. Men på mandag morgen går det løs. Det store skolecirkus.

Så jeg vil lukke ned og bringe mig selv til opladning foran Netflix for en stund.

Take care og vi høres ved 💘

Ingen kommentarer:

Send en kommentar