søndag den 24. marts 2019

Om at gøre en forskel

Jeg har fået en ny veninde 😍

Og så behøver jeg ikke skrive mere for at have lavet et smukt indlæg. 

For venskab er noget af det skønneste, der findes. Og mest livsbekræftende. Vi har jo svært ved at leve uden positive sociale relationer.

Men jeg kunne også vælge at fortsætte. For det er lidt fesent at slutte der. I hvert fald hvis man har mere på hjerte. Og det har jeg.

For denne veninde fascinerer mig.

Hun er klog. Tæt på alvidende, fornemmer man. I hvert fald når det gælder filosofi, psykologi og religion. 

Hvis hun støder på et begreb, der trigger hendes nysgerrighed, undersøger hun det til bunds. Det er vel sådan, hun er blevet så klog, tænker jeg.

Hun appellerer til mit intellekt med alt, hvad hun ved. Og jeg ville dælme gerne planke hendes vidensdatabase.

Social intelligens og empati mangler hun heller ikke. Hun synes, det er synd for dem, der mistrives, har ondt i livet og udsættes for krænkelser. I almindelighed. Og flygtninge i særdeleshed.

Det kender jeg selvfølgelig ikke mange, der ligefrem IKKE synes, den slags er. Synd altså.

Men her er det så, min veninde adskiller sig fra nogle af os andre. For hun har drive.

Hun HANDLER. På sin hjertevarme.

Hun sætter for eksempel indsamlinger i værk og kører sit lokalområde tyndt for at skaffe tøj og andre fornødenheder til de flygtninge, der på ubestemt tid sidder indespærret under usle, fængselslignende forhold og med en uvis, og for mange måske ligefrem truende, fremtid på et udrejsecenter i nærheden.

For at gøre deres ophold mere tåleligt.

Hun gør kort fortalt, hvad hun brænder for. 

Hun holder sig orienteret om alt, hvad der rører sig på de områder, hun har en særlig interesse for, og sørger for at poste alle links til artikler, hjemmesider, nyhedsindslag, der måtte have relevans for hendes kampe. Så vi andre også kan følge med.

(Håber fandme, hun læser med i dag, når jeg lovpriser hende sådan, for så giver hun måske en latte, når vi ses 😉)

Og hendes engagement påvirker mig, kan jeg så fortælle.

Jeg vil OGSÅ gøre en forskel for nogen.

Jeg har bare ikke lige noget udrejsecenter.

Men jeg HAR Amnesty International. Det har vi allesammen faktisk. 

Amnesty International kæmper for menneskerettighederne og for frihed og retfærdighed i hele verden.

Man kan støtte dem på flere måder.

På deres hjemmeside ligger for eksempel en række underskriftsindsamlinger, som man kan deltage i. Det koster kun et par klik på computeren.

Man kan også melde sig ind i organisationen og støtte deres arbejde med et kronebeløb.

Og så søger de frivillige. Til forskellige typer af opgaver.

Jeg har skrevet til dem. 

Jeg kunne godt se mig selv tage rundt til foreninger og på højskoler som frivillig oplægsholder. Som lærer er jeg jo vant til at tale i forsamlinger og formidle viden. Og jeg synes, Amnesty repræsenterer et anstændigt formål.

De har ganske vist ikke svaret endnu. Måske er menneskerettighedskampen sat på stand-by i weekenden 😉

Men jeg regner da med at høre fra dem og håber, de kan bruge mig.

Wish me luck 💜

Ingen kommentarer:

Send en kommentar