tirsdag den 9. september 2014

Komplimenter fra boghandlerdamer

Var en tur i midtbyen for nogle uger siden. For at købe fødselsdagsgave til Barn 2 på 19.

Gik ind til boghandleren og fandt en bog om Sydafrika.

"Vil du være sød at pakke den ind for mig?" sagde jeg pænt til den venligt smilende dame bag disken.

"Ja, naturligvis. Er det til en dreng eller en pige?"

Hun skulle træffe en vanskelig beslutning om farven på gavepapiret og havde derfor brug for at kende barnets køn.

"Det er til en dreng. Min søn."
 
Hvorpå damen med øvede hænder gik i gang med at kreere så smuk en gaveindpakning (af grønt papir), som man kun kan frembringe, hvis man har oplevet en pæn mængde julehandler bag en butiksdisk.

"Det er et lidt usædvanligt sted at købe rejsebøger om," chitchattede damen. "Skal han på ferie dernede?"

"Øh nej, det skal han ikke," svarede jeg. "Han er lige blevet student og vil gerne holde et sabbatår. Og så har han valgt at rejse derned for at lave frivilligt arbejde. Han skal træne nogle sydafrikanske drenge i fodbold og undervise dem i engelsk. Så de får lidt positivt indhold i hverdagen altså."

Jeg ved lige, hvilke knapper jeg skal trykke på over for boghandlerdamer på omkring de 50 (blink, blink), og fik da også omgående stående applaus fra den modsatte side af disken.

"Hold da op, det er flot af ham!"

Det var rart at modtage ros på sønnikes vegne, og jeg ville have mere, så jeg smed den største trumf, jeg lige kunne komme i tanker om:

"Ja, og det er ret dyrt at komme af sted, så for at tjene penge til turen, står han op midt om natten og skurer toiletter for ISS."

... hvorved jeg tog stikket hjem (the final kill, you know):

Damen svævede af begejstring, så hun kun kan have haft jordforbindelse med det yderste af sine formentlig manicurerede tånegle.

"Det lyder som en fantastisk ung mand, du har dig der. Vil du hilse ham mange gange fra boghandlerdamen og sige det?"

You bet.

Ros tilbage til damen for at få sine kunder til at føle sig temmelig godt tilpas.

(Og måske var det således i virkeligheden hende, der tog stikket hjem, for hvor tror du, jeg handler, næste gang jeg skal bruge en bog? Smooth!)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar