søndag den 20. januar 2019

Om udfordringer

Eller "challenges".

Det er det tema, jeg underviser i på 8. årgang for tiden. 

Vi har været omkring en del forskellige udfordringer: opdagelsesrejsende, overlevelse i vildmarken, racediskrimination, daredevils og udfordringer på de sociale medier.

Eller rettere sagt: mine PRAKTIKANTER har været omkring disse emner. Selv har jeg ikke lavet en skid. Andet end at sidde og være "usynlig" i et hjørne med en kop pulverkaffe, mens jeg har taget notater om praktikanternes performance. 

Men nu har vi aftalt, at jeg selv skal undervise i en uge, mens praktikanterne observerer.

Og det giver mig ... en udfordring 😉

For jeg synes, mine elever har været lidt slappe i betrækket. I den forstand, at praktikanterne somme tider har haft svært ved at engagere dem i klassesamtaler. Så jeg har lyst til at fyre lidt op under dem.

Og jeg ved, præcis hvordan jeg KAN gøre det. Jeg er bare ikke klar på, om jeg VIL. 

Sagen er den, at jeg VED, jeg kan få mine elever op af stolene ved at fortælle lidt om mig selv. Lige løfte en flig af sløret for, hvem jeg egentlig er som menneske. Mennesket bag læreren, you know.  Så har jeg deres fulde opmærksomhed.

Det er pissegodt for relationerne, for jeg fremstår mere autentisk, tænker jeg.

Og jeg ved også, præcis HVILKEN del af sløret, jeg skal løfte for at fastholde englebasserne: homodelen.

Når man går i 8. klasse, myldrer hormonerne nemlig rundt i de unge kroppe. Tæt som turister i Venedig på en højsommerdag.

Sex er i fokus, og meget af det, de unge mennesker siger, har rod i det seksuelle. Som for eksempel når Thomas elskværdigt henvender sig til Rasmus med ordene "Jeg fucking knepper dig så hårdt i røven, at ..."

Meget sødt og hjerteligt.

Og de GLÆDER sig, til de skal have seksualundervisning i uge ... fem. En hel dag. 

Det passer dem desuden fint, at det er MIG, der skal forestå undervisningen denne dag. I følge deres logik må jeg nemlig være den bedst kvalificerede på lærerværelset, da jeg jo har en pæn erfaring i at knalde med begge køn.

Jeg fornemmer klart, at seksualitet er interessant, og homoseksualitet er vanvittig interessant.

Og det bringer mig tilbage til min udfordring. For jeg overvejer at lade englebasserne læse en tekst om en ung lesbisk pige OG krydre lidt med dele af min egen udspringshistorie.

For det har uden sammenligning været den største udfordring i mit liv. At skifte fra tilsyneladende hetero til åbent homo.

Og jeg ved, at jeg med et par velvalgte diskussionsspørgsmål vil kunne sætte gang i en livlig klassesamtale. Samtidig med at jeg viser praktikanterne, at de ikke skal være bange for at bringe sig selv som mennesker i spil i deres fremtidige lærergerning.

MEN.

Der er bare en hårfin grænse mellem nyttig, relationsfremmende åbenhed og too much info.

Og jeg tror, at too much info er kontraproduktivt. Så lukker eleverne i som små vadehavsøsters og tager afstand.

Jeg ved også, at englebasserne let kommer ud ad en tangent, hvor det bliver lidt lummert, så jeg måske vil føle mig endnu mere klemt mellem mit ønske om åbenhed og den distance, jeg OGSÅ er nødt til at holde som lærer.

Så nej, det er fandme ikke let.

Jeg kan selvfølgelig også undervise dem i udfordringen ved at skulle undervise i udfordringer 😉

Nå, men jeg tænker lidt videre. Og mens jeg gør det, vil jeg vandre en dejlig tur i det smukke, frostklare vejr.

Take care now 😘😘😘

Ingen kommentarer:

Send en kommentar