torsdag den 3. juli 2014

Fodboldrefleksioner

Der er pause i fodbold-VM. Derfor ingen bold på skærmene for tiden. 

Men det skal ikke forhindre mig i at reflektere lidt over fodboldsporten og den psykologi, der følger med.

Se, jeg bor i en superligaby. Og jeg har en temmelig fodboldinteresseret søn, som jeg somme tider tager på stadion med.

Det har jeg gjort, siden sønnike var 6-7 år gammel, for det er hyggeligt at dele oplevelser :-)

Jeg synes godt om sporten isoleret set, men visse steder er den altså ledsaget af sygdom.

Det er jo stammekrig. Brutal, primitiv stammekrig. Mest verbalt, men somme tider også fysisk.

For eksempel kom sønnike og jeg engang ved et uheld til at stå midt blandt hjemmeholdets supportergruppe. Og hold nu kæft for et hånligt og beskidt sprog, der flød ud af munden på dem i en larmende, uophørlig strøm. Og pludselig kom en halvspist pølse flyvende gennem luften og ramte Dennis Rommedahl fra modstandernes hold, da han skulle sparke hjørnespark i vores ende.

SÅ flovt altså!

Jeg følte mig fristet til at stikke fingrene i sønnikes ører og holde ham for øjnene. Og samtidig spekulerede jeg som en gal over, hvor denne usportslige, hensynsløse, brovtne adfærd dog kom fra. Var jeg stødt på en slags mutation mellem mennesker og Hells Angels-rockere? 

Min konklusion var nej. Jeg var stødt på bankfolk, buschauffører, butiksansatte, skolelærere, advokater, tandlæger. Helt almindelige mennesker, som jeg møder rundt omkring i byen på helt almindelige hverdage, MEN som åbenbart tager sig lov til at hænge al dannelse og god opførsel fra sig derhjemme, inden de tager på stadion om søndagen. Dr. Jekyll og Mr. Hyde.

Og endnu mere harm bliver jeg, når jeg tænker på, hvad det koster samfundet at afvikle en superligakamp. Oplevede en dag cirka 20 AAB-tilhængere komme marcherende forbi mit hus på vej ned på stadion. Flankeret af cirka 20 UNIFORMEREDE BETJENTE. Det er jo mandsopdækning!

Jeg kan ikke komme i tanker om andre sportsgrene, der i samme grad er ledsaget af vold, optøjer, druk og i det hele taget skide dårlig opførsel.

Det er lidt synd for fodbold.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar