onsdag den 18. juni 2014

i? Nej tak!

Holder lige så meget af Apple-produkter som af underlivsundersøgelser.

Hold nu kæft for en opreklameret og svinedyr omgang bondefangeri.  

Men damn, hvor er de dygtige, bondefangerne hos Apple.

Det kan da godt være, at professionelle grafikere i reklamebranchen synes, at en Mac har mange gode funktioner, men selv med min bedste fantasi har jeg meget svært ved at se, at almindelige mennesker på nogen måde kan have brug for noget, der står "i" på.

Og da slet ikke mine elever i 7.- 9. klasse.

Et eksempel:

Jeg beder 8. klasse om at lave en afleveringsopgave i engelsk med skriftstørrelse 12 og linjeafstand 1½, hvorpå følgende samtale udspiller sig:

Pige i klassen, som sidder og fumler med sit dyre i-produkt: "Øh, jeg ved ikke, hvordan man indstiller linjeafstanden."

Mig: "Nej, det ved jeg heller ikke. Hvis du nu havde haft en almindelig computer i stedet for den der, som har flyttet rundt på funktionerne i forhold til resten af verden, kunne jeg have vist dig, hvordan."

Pigen: "Jamen, den har kostet 20.000 kroner." (Tænker desværre, at hun blev en lille smule tændt ved at stikke mig den oplysning.)

Og her står jeg så af. Hvordan fanden i helvede kan en pige i 8. klasse have brug for en laptop til fucking 20.000 kroner?!

Det er REN prestige og total overkill.

Og jeg kender tilmed MANGE eksempler på, at Apple-produkter bare ikke kan, hvad andre produkter kan:

Elever kan ikke vise de flotte, grafikoverdådige præsentationer, de har lavet på deres kostbare, imageplejende i-agregater, fordi disse agregater ikke forstår at kommunikere med et Smartboard.

Elever kan ikke se en film på Filmstriben.dk, fordi der skal downloades et eller andet særligt i-Pad-program (som sikkert koster penge), for at det kan lade sig gøre. 

Elever kan ikke spille de sjoveste online-sprogindlæringsspil, fordi deres Apple-ting ikke kan håndtere dem.

Og er du indehaver af et i-produkt, må du hellere trygle skæbnen om ikke at lade det gå i stykker, for ved du, hvad Apple-reservedele og -tilbehør koster?

Hvor ydmygende at måtte give 400 kroner for en skide oplader!

Men det er du bare nødt til, for visse Apple-produkter er programmeret til nærmest at nedsmelte helt, hvis du tilslutter et uoriginalt stykke tilbehør.

Shame on you, Apple! Det er ren udnyttelse af folks (og navnlig skoleelevers) længsel efter prestige.

Det var dagens hrmpf.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar