lørdag den 1. juni 2019

Om klimakamp

Så lige et opslag på Facebook. Om klimakamp. 

Jeg tror, budskabet var, at nogle i de ældre generationer begynder at blive lidt småirriterede over hele tiden at høre fra de yngre generationer, at VI voksne klimasvin har ødelagt DERES klima.

Altså, at de løftede pegefingre hos de klimabevidste unge måske har fået et lige lovligt anklagende anstrøg.

Og jeg er ikke utilbøjelig til at give de voksne ret. I hvert fald til en vis grad.

Det er utvivlsomt sandt, at skaderne på klimaet er eskaleret hen over de seneste 50 år. Deri er jeg helt enig. 

Men jeg tænker ikke, der er ret mange i de voksne generationer, der ligefrem har sat sig for at ødelægge noget. Måske vidste vi ikke bedre. Og måske havde vi handlet anderledes, hvis man for alvor havde sat spot på, hvor vi var på vej hen.

Jeg kender også mange på min alder, som HAR set truslen, ER bekymrede og GØR meget for at handle klimavenligt.

Så jeg taber ærlig talt sutten, når jeg føler, at de unge tager patent på de rette klimaholdninger.

Forrige fredag var der klimastrejke. Igen. Det var der også i marts. Orkestreret af halvgudinden Greta Thunberg. Fridays for Future, kalder de disse strejker.

Jeg har en del elever, som deltog. I begge strejker. 

Det har jeg en lidt ambivalent holdning til.

For dels synes jeg, det er fint, at mine elever tager stilling til problematikken og forsøger at gøre noget.

Og jeg bakkede op om strejken i marts. Noterede de unge for ulovligt fravær, for det skal jeg, men syntes, det var fint nok, at de markerede sig.

HOWEVER.

Øh ...

Kan det virkelig passe, at der absolut skal strejkes hveranden måned? Det er tit, synes jeg. Og når det altid ligger en fredag, så er det jo de samme undervisningstimer, eleverne går glip af.

Desuden har jeg bemærket, at der findes to grupper af strejkende elever. Der er dem, som kommer i skole i de første to timer, tager til strejke og vender TILBAGE til skolen efter endt aktion for at deltage i de sidste lektioner.

Og så er der dem, som MÅSKE kommer i skole i de første to timer, tager til strejke OG derefter går på McDonald's, hvor de spiser oksekød og forbruger engangsemballage. Således UDEN at vende tilbage til skolen efter endt aktion. Jeg fornemmer, at sidstnævnte gruppe af elever primært strejker, fordi de øjner en fridag.

Seneste klimastrejke fandt sted fredag den 24. maj. Eleverne KUNNE dog i stedet have valgt at tage til klimaMARCH, som fandt sted dagen efter. Altså LØRDAG. Så havde de deltaget i en klimaaktion uden at gå glip af en skoledag. Men det var naturligvis ikke sådan, det blev.

Og endelig kan man jo reflektere lidt over, hvor klimabevidste de unge egentlig er i deres EGET FORBRUG. 

Det er muligt, de ved, at flytrafik belaster klimaet rigtig meget. (Her vil jeg i øvrigt henkastet nævne, at en af de elever, der går forrest i klimakampen på min skole, var i USA på sommerferie sidste år. Og det var vist ikke med færgen 😉) 

Men tænker de for eksempel over, at deres internetforbrug udleder lige så meget CO2 som flytrafik? Jeg ser ingen tilbøjeligheder til at skære ned på internetforbruget i MINE timer. Eleverne er lige så meget på Facebook, som de plejer. Og i frikvartererne på Netflix eller HBO.

Og hvad med deres forbrug af fysiske produkter? Tøj for eksempel? Tøjproduktion og import over landegrænser. Og elektronik? Hvis ikke man har den nyeste iPhone eller MacBook, er man jo håbløst bagud.

Så selv om jeg er fuldkommen enig i, at det er på høje tid (og måske allerede for sent) at gøre noget for klimaet, tænker jeg også, at en smule selvransagelse ville klæde de unge, og jeg gider ærlig talt ikke det der guilt trip, som jeg føler, de sender i min retning.

For jeg gør en del. Jeg shopper meget sjældent tøj. Køber nærmest aldrig ting til mit hus. Min mobiltelefon er ved at være fem år gammel. Jeg har skåret ned på forbruget af kød. Min næste bil kører på el. Jeg er ved at udvikle et valgfag med fokus på verdensmålene. OG jeg stemmer på det grønneste parti, jeg kan finde.

Så det ville faktisk være skønt, hvis de unge ville lade være med ustandseligt at kaste deres klimafatwaer over mig.

Det var ordene for nu.

God lørdag derude 💜💜💜

Ingen kommentarer:

Send en kommentar