tirsdag den 21. april 2015

Når "gratis" er et spørgsmål om definition

Sidder og lytter til den lystige snurren fra min nye vaskemaskine, hehe.

Hvis du har fulgt med her på bloggen, ved du måske, at jeg har haft det vederstyggelige problem, at min vaskemaskine gik i stykker onsdag i påskeferien. Altså FEM FUCKING DAGE inden jeg kunne få fat i en reparatør.

Og i løbet af de fem fucking dage havde jeg så tid til at tage tanken om en reparatør op til overvejelse igen og igen og igen.

Sådan en skiderik er dyr i timeløn, tænkte jeg. En ny maskine er godt nok også dyr, men den er mere energivenlig end den gamle. Og den gamle maskine er fuld af tøjsnavs fra den gamle mand, der boede i mit nyindkøbte hus, før han solgte det til mig. 

Jørgen altså. Eller Jåren, som han hedder på den charmerende lokale dialekt.

Og det var lige præcis tanken om Jårens gammelmandstøjsnavs, der gjorde udslaget:

Ny maskine til fruen.

Så jeg kiggede mig om på nettet.

Først gik jeg til Elgiganten. Der har jeg handlet før, og de plejer at have nogle okay priser.

Og allerede på Google stødte jeg på de første gyldne løfter.

"Fri fragt uanset beløb," stod der således i deres Google Ad:



Og det lød jo meget godt i betragtning af en lærerstartløn som min, så jeg klikkede på linket. Og omgående tonede denne side frem på min skærm:



Der stod sgu det samme en gang til. Fri fragt. Ikke til at misforstå (så selv om den nørdede grammatiklærer i mig omgående studsede over, at man havde indsat et mellemrum inden udråbstegnet, fandt jeg ikke oplysningen suspekt ;-)).

Super! 

Så jeg klikkede videre, fandt den maskine, jeg ville købe, lagde den i min virtuelle indkøbsvogn, navigerede behændigt uden om butikkens forsøg på at opnå ekstrasalg i form af vaskepulver og andet tilbehør og gik til prisoversigten.

Og her er, hvad der kom frem på skærmen:



Der står: "Leveringsomkostninger 499."

Øh ...?!

499 kroner er måske Elgigantens definition af "gratis"? Eller er der mon forskel på "fragt" og "levering"?

Nå, men for at gøre en lang historie kort, så gad jeg ikke spilde tid på at opklare mysteriet og købte i stedet min nye maskine hos WhiteAway.com. 

Her lovede de nemlig også fri fragt. De definerede tilmed "gratis" som "nul kroner." Og det løfte ændrede sig ikke i løbet af købsprocessen.

Bum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar