torsdag den 16. april 2015

Det kommer der af at have gået på University of Weird

For helvede altså, hvor kan jeg være sær.

Se nu bare, hvad jeg læser for tiden:


En udmærket bog på tysk, som jeg har købt i Faaborg, og som hedder Der Hundertjährige, der aus dem Fenster stieg und verschwand.

Håber fandme ikke, der er litteraturnørder, der læser med her på bloggen, da det, jeg har gang i, jo nærmest er helligbrøde.

For nu er sagen altså den, at denne bog faktisk er svensk. 

Og der findes en dansk oversættelse, som man kan købe på snart sagt hvert et gadehjørne, såfremt der ligger en boghandel. 

Og alle ved, at en bog mister noget, når den bliver oversat. 

Jeg ved det i hvert fald. For jeg har oversat henved 70 bøger fra engelsk til dansk, og det er knaldhamrende svært at få alle smånuancer med, når man bevæger sig fra et sprog til et andet. 

Så hvorfor pokker vælger jeg at købe en bog, der ikke alene er oversat fra originalsproget, men også er oversat til et sprog, som ikke er mit modersmål, så den i princippet skal oversættes en gang til inde i mine hjernevindinger?

Det er jo University of Weird.

Men jeg er en spade til tysk.

Og jeg underviser i lortet, så det er en uønskelig tilstand.

Så jeg har brug for sprogtræning.

Og hvis jeg skal have den sprogtræning, der ligger i at læse en bog på tysk, så skal det dælanedme være en god og underholdende bog.

Og jeg har ikke den store tiltro til tyske forfattere (måske fordi jeg ingen kender).

Derfor en svensk bestseller på prøjsisk.

Den næste tyske bog, jeg skal læse, hedder Das Turmzimmer og er skrevet på dansk af Leonora Christina Skov, den lille lesbiske lækkermås.

Og, apropos godter, så må jeg hellere fiske flæskestegen ud af ovnen.

Jeg har fået menstruation (og er således ikke gravid, selv om jeg har dyrket ubeskyttet sex,  høhø). Har derfor trang til at trykke en masse fedt og salt ind. 

Og så var stegen på tilbud i Rema 1000.

2 kommentarer:

  1. Jeg kan på det VARMESTE anbefale Volker Kutchers bøger. De foregår i Berlin i mellemkrigsårene og handler om en kriminalkommisær og hans begavede kvindelige kollega.
    Historien er god, sporget er godt og du lærer en masse om en spændende periode i tysk historie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for info, Ducky. Det vil jeg prøve :-)

      Jeg står også lige her og skal en tur til Berlin primo juni, så det lyder meget aktuelt.

      Slet