fredag den 22. november 2013

Réflexion Royale

Har en god kollega, der hedder noget med J. 

J udmærker sig på flere måder. Dels har hun fået så meget succes med et blog-/bogprojekt, at det steg hende over hovedet, og hun valgte at bakke ud af det (respææækt!), og dels holder hun somme tider nytår "i kongehuset," som hun siger.

Til at begynde med tænkte jeg, at det måtte være en art billedsprog, for den slags er dansklærere som J SÅ glade for altså. Men hun blev ved. Og tilmed uden at sende signal om, hvad det I VIRKELIGHEDEN var, hun mente, når hun sagde sådan.

Indtil det gik op for mig, at det i virkeligheden VAR, præcis hvad hun mente. Hun HOLDER sgu somme tider nytår i kongehuset. 

Og hun var også med til lille Athenas (det er vist nok Prins Joachims datter) barnedåb sidste år.

Well, I'll be damned!

Det viser sig så, at hun har været barnepige for lille Nicolai og lille Felix på Schackenborg i Møgeltønder. Og at hun stadig bliver tilkaldt for at give en hånd nu og da.

Og med de oplysninger sendte hun mig direkte i reflekterende kredsløb om kongefamilien.

Lad mig slå fast med det samme, at jeg har været ret kongetro. Jeg har haft en romantisk forestilling om, at det er en lille smule specielt og hyggeligt og eventyragtigt at bo i et gammelt kongerige som vores, og jeg har altid haft ret stor respekt for vores dronning, som i min optik er en anstændig repræsentant for landet.

Men i de senere år er jeg altså blevet lidt mere skeptisk. Jeg giver gerne en skærv til kongehuset, men jeg vil også gerne være sikker på, at jeg får lidt for pengene, så jeg har lige været en tur omkring kongehusets hjemmeside, hvor man blandt andet kan nærstudere kongefamiliens officielle kalender for den næste halvanden måneds tid.

Heraf fremgår følgende:

  • Der er i alt 26 konkrete punkter på programmet for hele kongefamilien, fordelt på 5 personer og 45 dage.
  • Dronningen deltager i de 13.
  • Prins Henrik deltager i 7, hvoraf de 6 handler om nytårskuren (karetture og den slags), og det sidste er en årsfest på Musikkonservatoriet = party, party, party
  • Prinsesse Marie deltager i 4.
  • Prinsesse Benedikte deltager i 4.
  • Kronprinsesse Mary deltager i 2.
  • Kronprinsen deltager i et enkelt arrangement.
  • Prins Joachim har ingen officielle pligter i perioden.

Hele banden er på overførselsindkomst, guys! Og den eneste, der bare tilnærmelsesvist har et program, er dronningen selv.

Dertil kommer, at grevinde Alexandra modtager cirka 2 mio. skatteyderbetalte kroner årligt for absolut ingenting at lave.

Argh! Jeg kunne fandme for eksempel godt ønske mig, at sådan en som kronprinsen lavede andet end at flimre rundt til kapsejladser og marathonløb og på skiferier for det rundhåndede beløb, han modtager.

Og hvad med Henrik? For et par måneder siden så jeg ham køre rundt i en monsterstor åben amerikanerbil i Aarhus midtby. Tænker, at han havde glemt en dåse foie gras på kongeskibet, som han havde været nede for at hente. Det var naturligvis en privatchauffør, der kørte bilen, mens prinsen selv sad på passagersædet ved siden af, og hans livvagt sad på bagsædet.

Og jeg hørte omgående MINE skattekroner fosse ud af statskassen. Der er tale om en mand, som tilsyneladende ikke har andre forpligtelser end at gå til fest.

Øv!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar