mandag den 18. oktober 2021

Kvinde på krigsstien ...

 ... er ikke blot en fremragende islandsk film.

Men også sådan, jeg kan føle mig, når jeg blander mig i en online-debat. 

Eller måske lidt ligesom denne fantastiske, nylagte puslespilskvinde:


Jeg bliver så take no shit-agtig. Ruster mig til at få alt muligt lort smidt i hovedet fra de andre debatører. Og til at forsvare mig selv, når jeg bliver angrebet.

For jeg har prøvet det flere gange. At blive latterliggjort eller møde stærk modstand pakket ind i upoleret retorik, så snart jeg stikker hovedet frem og skriver min mening - som regel i et eller andet kommentarspor til en eller anden artikel.

Det er sgu ikke den rene spas, Hans-Otto. Og derfor gør jeg det også meget sjældent.

Men i forgårs vovede jeg springet.

Artiklen var denne fra TV2. Som kort fortalt handler om, at Københavns Borgerrepræsentation har vedtaget, at råd, nævn og udvalg i kommunen ikke længere skal ledes af en forMAND, men af en forPERSON.

Og jeg skal love for, at det faktum kan bringe folkets pis i kog. I skrivende stund har linket til artiklen på Facebook afstedkommet 4,4 TUSIND kommentarer.

Jeg har skimmet et par hundrede. Og mit bud er, at 99,9 procent af samtlige kommentarer er af negativ karakter.

Faktisk er jeg kun stødt på sølle TO, som bakker fuldt op om Borgerrepræsentationens beslutning:

Anne-Mettes (min smukke bride-to-be) og min egen.


RESTEN (formentlig), kære læser, er en ret primitiv nedsabling af de københavnske politikere.

Kommentarsporet flyder OVER af latterliggørende eksempler på andre ord, der ender eller begynder på "mand": julemand, kagemand, bussemand, mandefald. 

Foruden "mandag", som ifølge en hel del kommentatorer så bør laves om til "persondag" (upåagtet at ordet er en direkte oversættelse fra latin og betyder "månedag", hvilket tydeligvis ikke har det fjerneste med køn at gøre (men det ved disse genier ikke)) 😂😂😂

Prøv engang at tænke over det. Hvor skævt sproget lige er. Hvorfor hedder det "i mands minde" eller "være herre over" eller "mande sig op" eller "tage det som en mand" eller bare "man"?

Sprog skaber fortællinger. Og fortællingen i vores sprog er desværre, at mænd har en langt mere fremtrædende plads i samfundet end kvinder.

Derfor giver det også totalt god mening, at politikerne skrider ind.

For selv om sprog er dynamisk og i stadig udvikling, vil det ikke blive mindre kønsdiskriminerende af sig selv. Det skal hjælpes på vej.

Jeg tænker i hvert fald, at den mandlige halvdel af befolkningen er ret godt tilfredse med tingenes tilstand, fordi sproget tilgodeser netop DERES køn.

Og i kommentarsporet til artiklen kan jeg desværre konstatere, at også mange KVINDER er forargede over politikernes beslutning. Disse kvinder er i min optik ofre for en usund vanetænkning og er således med til at fastholde nogle urimelige kønsnormer.

Jeg lavede et lille tankeeksperiment:

Hvad nu, hvis Borgerrepræsentationen var gået all in, havde vurderet, at det var kvindernes tur til at køre lidt med klatten og derfor havde besluttet, at forMAND skulle ændres til forKVINDE.

Hvilken mand ville finde sig i at blive tituleret med kvindekønnet? Nej, vel?

Så thumbs up 👍👍👍 til de københavnske politikere, der har nosser æggestokke nok 😉 til at tage fat om problemet. Håber, I fortsætter i den gode stil.

Jeg bliver også gerne hængende på samme krigssti lidt endnu.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar